DET OFFICIELLE WEBSTED

Den nye 10-euroseddel – Et kort interview med Ton Roos, direktør, Seddeldirektoratet, ECB

2. juni 2014 i Frankfurt am Main, Tyskland

Hvor langt er I med forberedelserne til indførelsen af den nye 10-euroseddel i september?
Ton Roos: Vi indfører den nye 10-euroseddel 23. september i år som led i vores løbende bestræbelser på at sikre eurosedlerne mod forfalskning, og for at sikre at de 334 millioner borgere i euroområdet fortsat kan have tillid til deres penge.

Vi synes, at forberedelserne er gået godt indtil videre, og vi er sikre på, at lanceringen af de nye sedler kommer til at gå gnidningsløst. Det er en kompliceret proces, men vi har siden udviklingsfasen været i tæt kontakt med hovedinteressenterne, herunder fabrikanter og leverandører af udstyr til seddelproduktion, salgsautomat-, pengetransportfirmaer og alle andre virksomheder, som er afhængige af at håndtere pengesedler.

Vi ved, at de arbejder hårdt på at forberede indførelsen af de nye sedler, og at de vil gøre det nødvendige for at omstille deres udstyr i rette tid til at kunne acceptere de nye sedler.

Sidste år var der visse problemer med den nye 5-euroseddel. Hvad har ECB og de nationale centralbanker gjort for at sikre, at de ikke opstår igen?
Ja, vi ved godt, at der var problemer i nogle lande med udstyr til seddelhåndtering, som ikke var omstillet inden indførelsen af den nye 5-euroseddel sidste år. Jeg tror, at alle har lært noget af det. I forbindelse med den nye 10-euroseddel har vi lige fra begyndelsen arbejdet mere intensivt med fabrikanter og operatører af udstyr til seddelhåndtering, så de forstår, hvad der skal gøres, og har i den forbindelse givet dem den nødvendige støtte.
Vi begyndte fx at teste 10-eurosedlerne hos interessenterne meget tidligere for at give alle mulighed for at omstille deres udstyr, og vi har gjort det meget lettere at låne sedler fra de nationale centralbanker med mere fleksible ordninger for sikkerhedsstillelse og sikkerhed.

Er der andet, som fabrikanter og operatører af udstyr til seddelhåndtering kan eller bør gøre inden indførelsen af de nye sedler?
Vi er overbevist om, at de fleste fabrikanter og operatører allerede er i færd med at træffe de rigtige foranstaltninger. Vi vil tilbyde al den støtte, vi kan på vores niveau; det gælder både ECB og de nationale centralbanker, men alle med ansvar for udstyr til seddelhåndtering ved, at det i sidste ende er deres ansvar, at deres kunder ikke bliver skuffede, og dermed for at kontrollere, at alle deres maskiner og udstyr er parat til at håndtere den nye 10-euroseddel så tidligt som muligt. Alle, som har brug for at låne en af de nye sedler, inden de udstedes, kan kontakte enten os i ECB eller henvende sig direkte til den nationale centralbank.

Generaldirektoratet for Kommunikation og Sprogtjenester
Kaiserstrasse 29, 60311 Frankfurt am Main, Tyskland
E-mail: info@ecb.europa.eu | websted: http://www.ecb.europa.eu | Forespørgsler fra medierne

We wish to use the electronic media and/or print media produced by the European Central Bank (ECB) to disseminate it further. We declare that:
2. We will not use the “€ OUR MONEY” logo for purposes that could be detrimental to the euro nor for commercial or advertising purposes, and we will adhere to the style guidelines provided in the partnership kit.
5. We pledge to follow the reproduction rules for euro banknotes and coins as published in the Official Journal of the European Union and available on the ECB’s website at www.ecb.europa.eu/euro/html/reproduction.en.html
6. If we use electronic media online, we will include a link to www.new-euro-banknotes.eu and we will inform the ECB where the material has been used. We will inform ECB of the material used and will forward the links.
7. If we wish to distribute ECB materials, we understand that the stocks are limited. We will inform the ECB of the number of copies distributed, the means of distribution as well as the target groups.
We will be liable for any damages incurred by the ECB should we not act in accordance with this Letter of Intent.
We also understand that the ECB reserves the right to terminate our membership at any time.

Egidijus Paleckis
E-mail: egidijus.paleckis@ecb.europa.eu