DET OFFICIELLE WEBSTED

Ny 20-euroseddel afsløret i Frankfurt i dag

24.02.2015

• Den nye 20-euroseddels "portrætvindue" i hologrammet er en teknologisk nyskabelse på seddelområdet.
  • Den nye 20-euroseddel sættes i omløb 25. november 2015. Fabrikanter af seddeludstyr, kontanthåndterende virksomheder og andre interessenter har ni måneder til at forberede sig på den nye euroseddel.
  • Eurosedler med en samlet nominel værdi på 1.000 mia. euro bruges nu af 338 mio. mennesker i 19 lande.

ECB's formand Mario Draghi afslørede i dag den nye 20-euroseddel i ECB's hovedsæde i Frankfurt. Han meddelte samtidig, at den vil blive sat i omløb 25. november 2015. Den nye euroseddel har et innovativt sikkerhedselement i form af et "portrætvindue" i hologrammet. Når sedlen holdes op mod lyset, bliver vinduet gennemsigtigt, og et portræt af Europa, en figur fra den græske mytologi, kommer til syne og kan ses på begge sider af sedlen. Den nye 20-euroseddel har ligesom den nye 5- og 10-euroseddel et "smaragdgrønt tal" og et portræt af Europa i vandmærket.

Mario Draghi udtalte: "Portrætvinduet er en teknologisk nyskabelse på seddelområdet. Det er resultatet af Eurosystemets bestræbelser på at sikre, at eurosedlerne også fremover er modstandsdygtige over for forfalskning. Det vil styrke den tillid, som de 338 mio. borgere i euroområdet har til deres pengesedler."

Den nye 20-euroseddel er den tredje i Europa-serien, som gradvist vil erstatte den oprindelige serie af eurosedler, der blev indført i 2002. 5-eurosedlen i Europa-serien blev sat i omløb i maj 2013 og 10-eurosedlen i september 2014. 20-eurosedlen, som blev afsløret i dag, bliver senere efterfulgt af en ny 50-, 100-, 200- og 500-euroseddel.

20-eurosedlen er en af de mest anvendte eurosedler. Den distribueres i stort omfang via pengeautomater, den kan anvendes i mange salgs- og billetautomater, og detailhandlende tjekker ofte, om 20-eurosedlerne er ægte, ved hjælp af små apparater, som de har ved disken.

For at hjælpe fabrikanter af seddeludstyr og andre interessenter med at forberede indførelsen af de nye 20-eurosedler, inden de sættes i omløb, informerer ECB og de nationale centralbanker i Eurosystemet på forhånd om de nye sedler og stiller dem til rådighed, så udstyr kan blive testet og tilpasset. Et partnerskabsprogram – svarende til det, der blev etableret i forbindelse med indførelsen af den nye 10-euroseddel i 2013, og som havde over 300 medlemmer over hele Europa – bidrager til øget kommunikation, som kan hjælpe fabrikanterne med at sikre, at maskiner til håndtering og udstyr til ægthedskontrol af eurosedler over hele euroområdet er parat til indførelsen af den nye seddel 25. november 2015.

Forespørgsler fra medierne bedes rettet til Eva Taylor, tlf.: +49 69 1344 7162.

PRESSEMATERIALE OM EUROPA-SERIEN: GÅ PÅ OPDAGELDE I DEN NYE 20 €

Generaldirektoratet for Kommunikation, Globale Medierelationer
Sonnemannstrasse 20, D-60314 Frankfurt am Main
e-mail: media@ecb.europa.eu | websted: http://www.ecb.europa.eu | Forespørgsler fra medierne