DET OFFICIELLE WEBSTED

En ny 20-euroseddel sættes i omløb i dag

2015-11-25

• En ny 20-euroseddel sættes i omløb i dag.
  • Den nye seddel er mere modstandsdygtig over for forfalskning.
  • Eurosystemet har lavet informationsmateriale, som skal lette tilpasningen af seddeludstyr til den nye 20-euroseddel.

Den nye 20-euroseddel, der er den tredje i Europa-serien, sættes i omløb i dag. Sedlens udseende er blevet frisket op, den har livligere farver og en helt ny form for sikkerhedselement: et ”portrætvindue” øverst i hologramstriben, som bliver gennemsigtigt, når sedlen holdes op mod lyset. I vinduet afsløres et portræt af Europa, en figur i den græske mytologi. Portrættet kan ses på begge sider af sedlen. Samme portræt kan ses i vandmærket ved siden af det smaragdgrønne tal, der viser en lyseffekt, der bevæger sig op og ned, når sedlen vippes – ligesom det i øvrigt også er tilfældet på 5- og -10-eurosedlen i Europa-serien.

En video med titlen "Gå på opdagelse i den nye 20-euroseddel", som findes på 23 EU-sprog, indeholder mere information om den nye seddel og om, hvordan man kan tjekke den. Videoen er én af flere videoer om eurosedler og -mønter, som findes på www.nye-eurosedler.eu. Her kan man også finde andre måder at lære mere om eurosedler på, fx "Euro Cash Academy".

20-eurosedlen i den første euroseddelserie forbliver lovligt betalingsmiddel. Den vil forsat være i omløb parallelt med de nye 20-eurosedler, men vil gradvis blive taget ud af omløb.

Eurosystemet har støttet og opfordret europæiske brancheorganisationer, fabrikanter af seddeludstyr og andre partnere til at forberede og tilpasse deres udstyr i god tid, således at de kan håndtere den nye euroseddel. Omkring 15 pct. af de detailhandlende i euroområdet anvender udstyr til ægthedskontrol.

Dagen i dag markerer også starten på onlinekonkurrencen "Euro Run" for børn i euroområdet, der er mellem 9 og 12 år gamle. Deltagere i konkurrencen skal "løbe" igennem et fiktivt landskab, mens de svarer på lette spørgsmål om eurosedler og -mønter og forsøger at klare forhindringer og undgå fælder. De samler point på deres vej gennem de syv forskellige baner. De 100 bedste spillere modtager en ny 20-euroseddel i en særlig indgraveret ramme. Konkurrencen er åben frem til 25. februar 2016.

Henvendelser fra medierne kan rettes til Eva Taylor, tlf.: +49 69 1344 7162

Generaldirektoratet for Kommunikation, Globale Medierelationer
Sonnemannstrasse 20, D-60314 Frankfurt am Main
e-mail: media@ecb.europa.eu | websted: http://www.ecb.europa.eu | Forespørgsler fra medierne